סיכום בהיסטוריה-הלאומיות היהודית (כולל הצעת אוגנדה)
הגורמים להתעוררות הלאומית היהודית
*הלאומיות היהודית התחילה להתעורר בערך 100 שנים אחרי הלאומיות האירופאית.
אמנציפציה- שיווין זכויות ליהודים שניתן ליהודים ומאפשר להם להשתלב בחיי החברה, התרבות והכלכלה במדינה בה הם חיים. הנאורות היא זו שהובילה לאמנציפציה.
לפני האמנציפציה היהודים חיו ברובעים יהודים בעיר, או בעירות יהודיות שנקראו "שטעטל". גטאות – מקום ההתיישבות של היהודים בונציה 1600. גטו= בית היציקה ששם חיו היהודים בונציה. היהודים חיו בבידוד מכל שאר האנשים.
תפיסת ארץ ישראל- הארץ המובטחת אליה יהיה ניתן להגיע רק עם בוא המשיח.
מה קורה באירופה עם ההתעוררות הלאומית ?
יש קבלה של האמנציפציה- במזרח אירופה זה לוקח זמן וממש מתעכב ואילו במערב ומרכז אירופה הזכויות של היהודים לרוב הושוו.
ויש גם התפתחות של תנועות השכלה יהודיות –תהליכי חילון.
השלכות לאמנציפציה
1.התערות- התמזגות של היהודים בחברה הכללית , יציאה מהבידוד. זה גרם לשינויים ביהודים :
- מקצועות חדשים
- לימודים בבתי ספר אזרחיים(ולא בבית או בישיבה)
- קבלת לוח השנה הכללי (ולא רק הלוח העברי)
- שינוי הלבוש
2. אובדן הזהות היהודית והתרופפות המסורת
3.התגברות שנאת ישראל והתגבשות האנטישמיות המודרנית
- משנאה על רקע דתי שנאה על רקע חברתי כלכלי
- פוגרומים ופרעות ביהודים
- פרשת דרייפוס – בתכלס עוברים לשנוא את כל היהודים בתור מכלול. יכול להיות לי חבר הכי טוב שהוא יהודי ואותו אני אוהב ואכבד אבל אני אשנא את כל היהודים כי הם זבלה.
האמנציפציה נכשלת !
אז המצב של היהודים הולך ומחמיר:
- היהודים לא מתערים בחברה כמו שציפו וקיוו
- מתגברת "בעיית היהודים ":פוגרומים ופרעות
- הוגי דעות יהודים סופגים האשמות מלאומים אחרים שנאבקו על לאומיותם.
לאומיות יהודית
אז למה הלאומיות היהודית לא קמה קודם ?
- האמנציפציה היא אחד מהמרכיבים לזה שהיא קמה, עד שאין אמנציפציה לא תהיה לאומיות יהודית .
- התרבות היהודית – המסורת היהודית , הבידוד .
- ההשכלה היהודית – "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך" תהיה יהודי בבית ואזרח המדינה שלך בחוץ – הם הרגישו עצמם חלק מאזרחי הלאום בו חיו.
הסיבות לצמיחת הלאומיות היהודית
- כישלון האמנציפציה – היהודים לא השתלבו בחברה הכללית.* זה לא שליהודים אין שיוויון זכויות ,אלא שבגלל שיש להם את האפשרות להיכנס נגיד לאוניברסיטה הם "תופסים " מקום של מישהו לא יהודי , ואותו מישהו שנשאר בחוץ, מתעצבן ומאשים את היהודי על כך שהוא נשאר בחוץ.(קורה בעיקר במרכז ומערב אירופה)
- אנטישמיות מודרנית – לא כלפי האדם הבודד אלא כלפי העם היהודי כולו. במזרח אירופה זה מגיע ממש לאלימות וללינצ'ים ביהודים.(מזרח אירופה).
- השפעת הלאומיות האירופאית.
ואז מגיע הרצל(!)
הרצל גר בווינה (באותה התקופה וינה הייתה הבירה של כל המשיכילים,היו בה המון סופרים ,אנשי מדע ופילוסופים.). הרצל עובד בתור כתב באיזה עיתון שם וב1896 נשלח לפריז כדי לסקר את המשפט של דרייפוס(פרשת דרייפוס).
המשפט באופן כללי עסק בזה שהצרפתים גילו שיש בתוך כוחותיהם בוגד, והראשי תיבות שלו היו אותם ראשי תיבות כמו של דרייפוס היהודי. בגלל שדרייפוס היה יהודי, הוא הוכרז כאשם והוא היה זה שנשפט.דרגותיו של דרייפוס נשללו ממנו ואחר כך מתישהו הוא זוכה,והוחזר לתפקידו (או משו בסגנון – אני עצלנית מכדי לבדוק בויקיפדיה אם ממש לוחץ לכם תבדקו לבד).
בזמן שהרצל מסקר את המשפט מישהו מבחוץ צועק "היהודים הם בוגדים ". ברגע הזה הרצל מבין שהאמנציפציה נכשלה ושהיהודים צריכים מדינה משלהם. ואז הוא כותב את הספר מדינת היהודים.
א.מדינת היהודים
חלק ראשון – מה הבעיה ? הבעיה היא של העם היהודי – כישלון האמנציפציה והאנטישמיות. היהודים צריכים איזה פיתרון.
חלק שני – הפיתרון – מדינה ליהודים.
הרצל ממש לא מתחייב לשום אזור, הוא מצידו ייקח כל מה שיתנו לו. הוא רוצה מקום ריק, וא"י כבר מיושבת קצת, מה גם שחם מידי, מזרחי מידי (כיליד אירופה).אם המדינה תקום בא"י זה כבר יהיה בונוס מאוד נחמד.
הפיתרון של הרצל הוא פיתרון מדיני שמושג בדרכים דיפלומטיות.
- כל מקום שיש עליו את הסכמת האומות להתיישבות יהודים. הוא פועל כאדם חילוני לחלוטין, מבחינתו היהדות היא לאום,תרבות. יש הפרדה מוחלטת בין דת למדינה.
חלק שלישי- דרכים להשגת הפיתרון.
נקים שתי חברות : * "אגודת היהודים "- ארגון מדיני, תנהל ותדבר. התפקיד שלה זה לדבר עם אומות העולם ולהשיג אישור להתיישבות יהודית.
"חברת היהודים"- ארגון ביצועי- איסוף כספים, זה הארגון שאשכרה הולך ועושה משהו פיזי.
הספר הזה הוא פשוט סנסציה! אומרים להרצל שהוא חייב לעשות משהו עם הרעיונות שלו וככה הגענו לזה ששנה אחר כך, הוא מארגן את ....
ב.הקונגרס הציוני הראשון-(באזל, שוויץ)
הכניסה לקונגרס היא חופשית , והגיעו בערך 200 צירים (נציגי קהילות יהודיות), תנועות קטנות. 90% מהנציגים הם ממזרח אירופה וממרכזה כי שם הגיעה השעה ושם כבר ממש הבינו את הצורך במדינה יהודית,שם כבר התחילו ההצקות.
בקונגרס נולדת התנועה הציונית, שילוב של המון תנועות קטנות שהתאחדו ובראשה עומד הרצל. התנועה יחסית קטנה, באותה התקופה לא מקבלים ממש את רעיון הציונות. אמנם כן נראה לנו שהגיעו מלא אנשים , ובאמת הרעיונות של הרצל צברו תהודה אבל בתנועה הציונית עצמה יש רק כ-10% מהאוכלוסייה היהודית בעולם.
בתנועה הציונית יש המון דעות לגבי מה הבעיה,מהו הפיתרון ומהן הדרכים לפיתרון. הרצל ייצג דעה אחת ולכן הכוח שלו דיי מוגבל. אבל בכל זאת התנועה הציונית הייתה צריכה להינעל על מטרות ובתכלס מה הם עושים.אז הגיעו ל...
ג. תוכנית באזל( בספר עמוד 115 )
תוכנית באזל מהווה את ההסכמה המשותפת על תוכנית עבודה לתנועה הציונית.
במילים אחרות , איך נפעל כדי להקים מדינה, פשרה של כל הצדדים.
- לשלוח לא"י אנשים שיודעים לעבוד כדי לפתח איזה שהיא תשתית למדינה היהודית . הולכים על א"י כדי לפחות לתקוע יתד במקום מסוים.(התפשרות של הרצלון כי הוא לא רוצה להתקבע על א"י)
- הקמת גוף שינהל, גופים כלכליים בכל מדינה כדי לגייס כספים. הם לא רוצים להיות מנוהלים על ידי אדם אחד אז הם קופרטיב, עובדים בשיתוף. בסופו של דבר זה סוג של תנועת מחאה נגד רוטשילד.
הפעולות המדיניות של הרצלון
למי הרצלון פנה?
|
למה הוא פנה לאותה מדינה ?
|
מה הרצלון הציע?
|
מה יצא מהמהלך של הרצלון ?
|
האימפריה הע'ותמנית
|
הם שלטו בתקופה ההיא בא"י
|
כסף רב של היהודים
|
לא יצא כלום
כי הטורקים מניאקים וסירבו לכל הצעה
|
אנגליה
|
אנגליה היא המעצמה הכי גדולה בעולם באותה תקופה
|
הפסקת תנועת היהודים ממזרח אירופה ללונדון. דרך יבשתית קצרה לאסיה ולהודו. הפרחת אזור שממה
|
אופציה לאוגנדה
|
גרמניה
|
בעלת ברית של טורקיה. מקווה שתהיה השפעה על החלטות טורקיה
|
ברכה וקדמה שתביא לאיזור פיתרון להשקעות הון גרמניות
|
לא באמת השפיעו
הדברים לא הועילו לו.
|
הצעת אוגנדה 1903
הרצל פונה להרבה מדינות במסע שלו לחיפוש פיתרון מדיני ליהודים ובדרך הוא פונה גם לבריטניה. בניגוד לשאר המדינות הבריטים דווקא כן מנסים לבוא לעזרה. בהתחלה הם מציעים להרצל את אל-עריש אבל ההצעה נופלת. ואז עולה רעיון אוגנדה(יותר אזור קניה של היום ). בגלל שהבריטים שולטים בחצי אפריקה קל להם לתת. באותה התקופה היו פרעות קישינב , תושבים מקומיים עשו לינץ' ביהודים שם. נהרגו 20 איש בערך וזה עורר הד גדול בעולם היהודי. הרצל מרגיש שיש לו חובה מוסרית לבדוק את הצעת אוגנדה, הוא מרגיש שאם יוותר עליה הוא יוותר על אלו שבאמת צריכים את עזרתו (מזרח אירופה) אז הוא בא עם ההצעה לקונגרס ה-6 ומציג אותה. יש "מלחמה" אדירה בין הצדדים, וקוראים לקונגרס הזה קונגרס הדמעות כי רצו שם הרבה דמעות.
טיעונים בעד ההצעה:124בספר
- הרצל- הצעה זמנית כדי להציל את העם היהודי
- ריינס- חשוב שתהיה מדינה לעם היהודי יותר מאשר א"י
- נורדאו – אוגנדה היא אמצעי של חינוך, לחנך את הדורות למדינה יהודית , פיתרון זמני עד למדינה.
הם חוזרים על המילים "מקלט לילה" – פיתרון דרך, פיתרון זמני.
טיעונים נגד ההצעה :126 בספר
- מנחם אוסישקין – רעיון אוגנדה מהווה הסתלקות מא"י. חושש שהפיתרון הזמני יהפוך לקבוע.
- חיים וייצמן – השאיפה היא לא"י. לא יכול להיות שהציונות לא תהיה בציון .
אנשי מזרח אירופה הם אלו שמתנגדים למרות שבתכלס הפיתרון היה להגנתם. הקונגרס לא הוכרע, ונשלחה משלחת לאוגנדה וכשהיא חוזרת שללו לגמרי את הרעיון של אוגנדה.
הויכוח על אוגנדה חשף מי בתנועה הציונית בא לעבוד ולעשות משהו כדי להתקדם לכיוון המדינה ומי סתם .
הרצל מת, ואחרי ויכוח אוגנדה היה צריך להבין מה עושים סופית , והתקבעו על א"י.
בהצלחהההה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה