יום חמישי, 27 באוקטובר 2016

סיכום בהיסטוריה- המרכז ביבנה עד מרד בר כוכבא

סיכום בהיסטוריה- המרכז ביבנה עד מרד בר כוכבא
רבי יוחנן בן זכאי- צריך לקרוא כדי להבין מרכז ביבנה
הריב"ז הוא אחד מהפרושים,שנמצא בעיר העתיקה בזמן המרד ורואה את הטירוף שהולך בעיר ומבין שהפסדנו ממש רגע לפני הסוף. הוא מבין שהדבר החשוב ביותר זה ההמשכיות גם אם לא כמו פעם,אז הוא התגנב לעגלת גופות שיצאה מירושלים וברח לפני שקברו את כולם כמובן, הלך לטיטוס ואמר לו "תן לי את יבנה וחכמיה" טיטוס נותן לו.אם הוא לא היה מבקש , לא היה דבר כזה שנקרא יהדות היום !המסורת הייתה צריכה להמציא את עצמה מחדש בלי בית מקדש וזו בדיוק המטרה שלך.
בניית המרכז ביבנה
מטרות
  • לשמר את מה שניתן מהמסורת
  • לחדש! להבין איך אנחנו נשארים יהודים גם בלי בית מקדש
מה הצעדים שננקטו?
1.הקמת בית מדרש ובית דין
בית מדרש- המשך הסנהדרין- המהות שלו זה מקום שבו אפשר לפרש את התנ"ך ובכך אפשר לפרש את המצוות. הפירוש מהוה את התרגום המודרני למצוות.
המטרה היא לברר מהן המצוות של תקופתם, הם מסבירים שם איך להיות יהודי בלי בית מקדש.
בית דין- אוכף את החוקים שנקבעו בבית המדרש. העונש הכי "גדול" שיכול להינתן למישהו זה –"לא תהיה יותר יהודי". בעזרת בית הדין הם בעצם מיישרים קו עם כולם לגבי מה זה להיות יהודי בתקופה שלהם.
2. בית הכנסת כמקום התפילה העיקרי
לפני החורבן הגדרת היהדות הייתה בעליה לבית המקדש בשלושת הרגלים ובהקרבת הקורבנות שם,אבל עכשיו אין בית מקדש וצריך למצוא איזה פיתרון חדש. באותה תקופה כבר היה דבר כזה שנקרא בית כנסת אבל הוא לא היה דבר מרכזי אז הופכים אותו למרכזי. אומרים שכדי שבית כנסת יוכל לתפקד, צריך מניין ואז נוצרות   קהילות. כשחיים בקהילות יותר קשה לצאת מהן ולהיות שונה משאר החברים בקהילה וככה הם גם משמרים את הביחד ואת האנשים שנשארים יהודים. בנוסף, אפשרי לבנות בית כנסת בכל מקום... אז היהודים לא צמודים יותר לקרקע אחת.
3.התפילה כתחליף להקרבת קורבנות
התפילה מחליפה את הקרבת הקורבנות . לאדם הפרמטיבי זה חשוב כי הקרבת הקורבנות מבטאת את הקשר שלו עם האל. האדם הפשוט היה צריך לשלם לכוהנים כדי שיוקרב קורבן בשמו ,וביבנה מחזקים את הקשר האישי של האדם עם האל. התפילה היא אישית ולא נדרש בשבילה כהן.


4.קביעת הלכה אחידה (הלכה=מצוות=חוקים)
מגדירים מחדש את מי זה יהודי. אם לפני החורבן יהודי היה מי שעלה לרגל לבית המקדש,עכשיו זה מי שעוקב אחר ההלכות ופועל על פיהן. הדגש כאן זה האחידות,מה שהרוב קובע זה מה שיהיה!
5.קביעת מועדים אחידה
יבנה קובעת את הזמנים. (לא מתאים לכם? ביי!) גם אם החכמים ביבנה טועים עדיין צריך לתמוך בהם כי זה הפרינציפ של האחידות. מבינים שאם לא כולם יהיו אחידים , היהדות תפורר.

העם הופך להיות תחת מנהיגות מריטוקרטיה – מנהיגו ת שמעריכה את החכם, ככה שעכשיו כולם מעדיפים להיות חכמים יותר ולא עשירים  יותר.
תקנות יבנה
תקנה באה מלשון תיקון, הדבר ה"שבור " זה העובדה שכרגע אין בית מקדש אז אין צורה מוכרת לחיות על פיה.
כל התקנות נועדו על מנת לשמר את בית המקדש ואת הזיכרון שלו. "אני עושה את זה כי בבית המקדש עשו ככה".זוכרים מתוך העשייה.
1.תקיעה בשופר
קודם לכן תקיעה בשופר הייתה מותרת אך ורק בבית המקדש,רק במקום אחד ולא מעבר לזה. אז עכשיו ביבנה מתקנים, ואומרים שמותר לתקוע בשופר בכל בית כנסת. נועד כשי לשמר את החורבן.
2.נטילת הלולב
קודם, היו הולכים בסוכות לבית המקדש ,רואים את הכוהנים הולכים עם לולבים וכולם שמחים ומאושרים. אין בית מקדש= אין כוהנים שהולכים עם לולבים וגורמים לכולם להיות מאושרים. אז מה תיקנו? מהים בכל יישוב מותר לעשות את זה בשבעת ימי סוכות. זכר לבית.
3.ברכת הכהנים
עוד מתקופת משה רבנו היו הכוהנים עומדים יחפים ומברכים את העם (פעם בכמה זמן או משהו כזה אני לא סגורה פה על הדקויות) אבל עכשיו כשאין בית מקדש אין לכוהנים מקום מוגדר לעשות את זה. מתקנים: עכשיו בכל בית כנסת יש ברכת הכוהנים – אדם משושלת הכוהנים (כהן,לוי , שמות המשפחה האלה) יכול לעשות את הברכה הזאת. זה נועד כדי לזכור את ברכת הכוהנים שהייתה נהוגה בבית המקדש.

מרד בר כוכבא
טוב , אז כנראה שמטעויות לא לומדים ובשנת 132 פורץ מרד בר כוכבא.
סיבות לפרוץ המרד
1. האיבה והשנאה כלפי הרומאים בארץ ישראל
אחרי המרד הגדול לא הלכו לשום מקום הרומאים שהיו פה, וכמו שאמרנו עוד קודם "עם כבוש תמיד רוצה להשתחרר" ,אז עדיין שונאים את הרומאים.
2.הגזירה על המילה
הקיסר  הרומאי אדריאנוס שואף לחזור לערכי ההלינזם וכמו  שכולנו זוכרים אחד מהם היה שלמות הגוף (גזירה על המילה היה גם אחת הסיבות לפרוץ מרד החשמונאים) . לכן קבע חוק שאסור לפגוע בגוף האדם (מובן שבתוך חוק זה נכלל האיסור על ברית מילה). אז יאי לנו, עוד סיבה לשנוא עוד יותר את הרומאים (הקיסר  לאו דווקא תיכנן לפגוע בדת היהודית, אבל זה פשוט יוצא התנגשויות שהוא לא צפה).
3. הרומאים מתכננים לבנות מחדש את ירושלים בתור עיר אלילית
אחרי המרד הגדול, ירושלים לא בדיוק קיימת, היא כולה בחורבות,והרומאים רוצים לבנות אותה מחדש. הרומאים בטוחים שאחרי כל מה שהיהודים עברו בזמן המרד הם כבר שכחו מירושלים ולא אכפת להם ממנה, אז הם מחליטים לבנות בה עיר אלילית ובמקום שבו עמד בית המקדש – לבנות איזה מקדשון חמדמד לאיזה אליל אחר.
4. ציפייה לגאולה משיחית ודמותו של בר כוכבא
3 הסיבות שנאמרו למעלה, גרמו ליהודים להרגיש  עם הגב אל הקיר(דחוסים, חסרי אונים), הזהות היהודית שלהם נמצאת בסכנה, ירושלים עומדת להיבנות בתור עיר אלילית, אז הם מתחילים שוב עם הרעיון ש"הנה הכל שוב נהיה ממש גרוע ונורא , זה אומר שמהשיח יבוא ממש בקרוב אאאאמן".
ואז גם מתפרסמת דמותו של בר כוכבא, דמות מאוד כריזמטית שסחפה את העם, דמות שגרמה לרבים מהעם לחשוב שהוא המשיח (בהתחשב בנסיבות כמובן)    ,אפילו המנהיגים הדתיים ביבנה,כדוגמת רבי עקיבא (עילוי גדול בתורה ומנהיג בעיני רבים) אמרו שבר כוכבא הוא המשיח.בקיצור, הדמות של בר כוכבא מתחברת לדמות של המשיח.
5. משבר כלכלי וחברתי קשה
היה עוני מאוד כבד בארץ שככל הנראה נגרם מחוסר תעסוקה. הרומאים מידי פעם החליטו להיות נחמדים ולהוריד את המס , ולפעמים החליטו להיות מניאקים מוחלטים ולהעלות אותו ולרושש עוד ועוד את היהודים.
היקף המרד
כל הסיבות שנאמרו למעלה הביאו לכך שבשנת 132 לספירה ביהודה(מסביב לירושלים) פרץ מרד בר כוכבא.
לפחות בשנה הראשונה הייתה הצלחה צבאית של צבא בר כוכבא כי הם לחמו בלוחמת גרילה( נלחמו בקבוצות קטנות של חיילים וככה הביסו אותם) . הם מצליחים להתבסס יחסית יפה בתקופה הזאת ואפילו מייצרים כסף משלהם, אבל ברגע שרומא מגייסת את הצבא שלה והוא מגיע לארץ, נגמר הסיפור והמרד מדוכא.
תוצאות המרד
המסורת היהודית הייתה מורכבת באותה התקופה מ3 צלעות: העם היהודי (האנשים), ארץ ישראל (השטח) והמסורת עצמה(הדת).
אחרי המרד, הרומאים דואגים לפגוע בכל אחת מהצלעות(כדי אמממ דיי להעיף את היהדות). הם בעיקר הרחיקו את העם מהארץ- פיזית ורעיונית.
1.שינוי שמה של הפרובינציה ל"סוריה פלשתינה" וירושלים ל"איליה קפיטולינה"
ברגע שמתחלף השם , מתחלף מעמדם של היהודים ומתנמך עוד יותר.
אז רוב יהודה מתרוקנת מיהודים ורובם עוברים לצפון-לגליל יושבים בציפורי. (*השפעה לטווח הרחוק)
2. הרס וחורבן
לפי ההערכות , לפני המרד היו בארץ 1.3 מיליוני יהודים ואחרי המרד 600 אלף,רובם בגליל. איך זה קרה?
*הרומאים פשוט שחטו והרגו בלי רחמים.
*חלק מהיהודים נלקחו לעבדות-הגליה בכפיה.
*ב10 השנים שלאחר המרד המון יהודים מהגרים מרצון ,החיים בארץ נהיים קשים מידי בשבילם,הם מבינים שהם פשוט ולא יכולים להמשיך לחיות כאן יותר.
*הרומאים הורסים כפרים שלמים , שורפים יבוליים ובעצם משמידים את הכלכלה של אותו כפר. הרס חקלאי>הרס כלכלי>"מה אני צריך לחיות כאן ? בוא נארוז את העיזים ונחזור לנתניה" >ירידה מהארץ.(*אפשר להבין שגם זה השפעה לטווח ארוך)
3.גזירות השמד
גזירות שהטילו הרומאים על היהודים כדי למנוע מהם מלעסוק בפרקטיקה הדתית(אסור לשמור שבת,יום כיפור ברית מילה וכו') מי שיעשה את אחד הדברים האסורים, ישלם בחייו.(זה גם משפיע לטווח הרחוק כי יהודים עוזבים את הדת)

4.משבר כלכלי
הרומאים מחזירים את מס הגולגולת, לוקחים עוד שטחים מהיהודים שפה והיהודים פשוט מהגרים החוצה. בעצם הרומאים מענישים את היהודים שנשארו כאן.
כל התוצאות וההשפעות של המרד גורמים אחר כך לחכמים לבוא ולעשות "חושבים" ולהבין שכל העניין הזה של משיחיות הוא לא טוב והם מתרחקים ממנו ומהארץ.
*השפעות= לטווח הרחוק
תוצאות = לטווח המיידי,הקצר

בהצלחההההה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה