יום שבת, 15 באפריל 2017

ביולוגיה- סיכום מערכת הרבייה

מערכת הרבייה
ועכשיו ילדים, נלמד איך ילדים באים לעולם , לא … זה לא עם החסידה החמודה שבעלה שומר שבת.
טוב יכול להיות שקצת הגזמתי, אנחנו לא נלמד ממש איך בא ילד, אבל כן נלמד איך זה מתאפשר.
בואו נתחיל מהמידע הברור מאליו - כל ילד (של בני אדם) הוא תוצאה של שני אנשים- אמא , ואבא (לא שאני נגד מערכות יחסים חד מיניות , אבל אנחנו חייבים שיהיה שם תא ביצה, שיש רק לנקבה ותא זרע, שיש רק לזכר).
נתחיל מההתחלה:
יש לנו תאי גזע שמתמיינים לתאי זוויג.זו בעצם הדרך להתרבות של תאי הזוויג.לחלוקה הזו קוראים מיוזה,או בעברית, חלוקת הפחתה (יש סיכום שלם על מיוזה, אז אני רק אגיד מה התוצר שלה- תאים בעלי רק סט כרומוזומים אחד- באדם הכוונה היא רק ל23 כרומוזומים).עכשיו, יש לנו תאי זוויג גם אצל הנקבה וגם אצל הזכר,מהמם. לשני סוגי תאי הזוויג האלו יש מבנה שונה:
תא הביצה- תא הביצה הוא התא הכי גדול בגוף האדם, הוא מכיל את כל האברונים שקיימים בתא, וגם המון חומרי מזון (הרי מה יקרה בעתיד, מהדבר החמוד הזה יתפתח תינוקי, אבל בשלבים הממש ראשונים הוא עוד לא יהיה מחובר אל המזון מהאמא, אז הוא צריך אספקת מזון משלו - כאן אנחנו צריכים את חומרי המזון שבתא הביצה). הסיבה לכך שהתא הוא כל כך גדול היא פשוט הצורך שלו להכיל את כל הדברים שאמרנו עד עכשיו.
תאי הביצה מתפתחים בנקבות בזמן ההריון, ואז הם כמו מן "קופאים" בזמן- הם נעצרים בשלב מסויים בהתפתחות שלהם, ואז כשהנקבה בגיל הפוריות, בכל חודש מבשילה ביצה אחת ולזה אנחנו קוראים המחזור החודשי (אבל עוד לא הגענו לזה).
תא זרע-  אחד התאים הקטנים ביותר בגוף האדם, מורכב מ4 חלקים עיקריים :
  • השוטון - זה הזנב שלו , החלק בתא שמאפשר לו לנוע בסביבה מימית, עד שיגיע לתא הביצה.
  • הראש- החלק שמכיל את הכרומוזומים , או בעצם את החומר התורשתי שהזרע צריך להעביר לביצה.
  • אקרוזום- חלק ממש בקדמת הראש של התא שמכיל אנזימים שמפרקים את מעטפת הביצה ( כי הוא צריך לחדור אליה. בלי-בדיחות-גסות)
  • צוואר- בחלק הזה נמצא המון המון המון מיטוכונדריה, כדי שיהיה מקור לאנרגיה לתנועה הרבה של השוטון שאמורה להתרחש.
למה התא כל כך קטן ? הוא צריך להיות כמה שיותר נייד וקליל כדי שיוכל לעבור מרחק רב במהירות  (המרחק מהמקום שבוא הוא נכנס,עד למקום בו שבו הוא מתאחד עם הביצה הוא מרחק עצום ביחס לגודל של התא).
אצל הזכר, תאי הזרע מתפתחים בגיל הפוריות, וממשיכים להתפתח עד למותו.
עכשיו כשאנחנו יודעים איך נראים התאים , בואו נעבור על המערכות עצמן :

מערכת הרבייה הזכרית:
לכל דבר בגוף יש תפקיד, מה של מערכת הרבייה הזכרית ?
  • לייצר תאי זרע ולאכסן אותם
  • להעביר את תאי הזרע אל מערכת הרבייה הנקבית
  • לייצר ולהפריש הורמונים זכריים
מה יש לנו שם ?
  • אשכים- התפקיד שלהם הוא לייצר את תאי הזרע ולאכסן אותם. הם בנויים מהמון המון צינוריות דקות שנקראות אבוביות הזרע שבתוכן התאים מתחלקים ונוצרים תאי הזרע. כמו בכל דבר בביולוגיה, העובדה שהאבוביות הן מאוד דקות ורבות זה מאוד נחמד ליחס שטח פנים לנפח.האשכים נמצאים מחוץ לגוף- הטמפרטורה האידיאלית לייצור תאי זרע היא 35 מעלות, ומפני שטמפרטורת הגוף היא בערך 37 מעלות, האשכים צריכים להיות מבחוץ.
    אחרי שהם נוצרו, תאי הזרע מתאספים בצינור גדול יותר הקרוי יותרת האשך.
  • יותרת האשך- הצינור שבו נאספים תאי הזרע, ושם הם עוברים הבשלה. משמעות הדבר היא שאם ניקח תא זרע שעוד לא היה ביותרת האשך, הוא "לא ידע" לעשות את העבודה שלו ולהפרות את הביצית.
כאשר מקיימים יחסי מין, הזרע יוצא מן יותרת האשך ועושה דרך דיי ארוכה:
  1. יוצא מיותרת האשך
  2. עובר בבלוטת הערמונית, בלוטת קאופר ושלפוחית נוזל הזרע- בבלוטות האלה מתווספים חומרים לנוזל הזרע(מים ובעיקר סוכרים, כדי שיהיה לתאי הזרע כמו מן צידה לדרך- הרי הם צורכים המון המון אנרגיה במהלך התנועה שלהם מהגבר אל האישה).
  3. מגיע לפין ויוצא ממנו בעזרת צינור מוביל זרע.

ויסות הורמונלי בזכר:


או אם אתם רוצים את זה באופן מילולי:
ההיפוטלמוס במוח משחרר חומר שגורם להיפופיזה להפריש LH וגם FSH. הFSH גורם לאבובית הזרע לייצר תאי זרע (זה כמובן קורה באשכים כי הבלוטה עצמה נמצאת באשכים). הLH גורם לתאי הביניים (תאים באשכים) לייצר טסטוסטרון שגורם להופעת סימני המין (הם מפורטים בשרטוט), כשרמות הטסטוסטרון מגיעות לרמה מסוימת, הדבר גורם להפסקת הפרשת החומר מההיפוטלמוס וזה אומר להפסקת כל התהליך, כל זה כמובן עד לירידה של הטסטוסטרון מתחת לרמה מסוימת, ואז שוב הכל מתחיל (זאת המשמעות של משוב שלילי- כמות התוצרים משפיעה על קיום התהליך), ככה נשמרת רמה יציבה של טסטוסטרון בגוף לכל אורך החיים.

סיימנו עם הזכרים, והם היו פשוטים יחסית לנקבות.. אז תנשמו עמוק ויאללה נכנסנו לזה:
שוב, קודם כל תפקידים:
  1. יצירת הגמטה הנקבית (תא הביצה)
  2. יצירת ההורמוניים הנקביים
  3. מיקום ההפרייה- אלא אם אנחנו מדברים על הפרייה שנעשתה מחוץ לגוף, ההפרייה, המפגש בין תא הביצה לתא הזרע קורה במקום מסוים במערכת הרבייה הנקבית.
  4. אצל יונקים - התפתחות העובר
אז ממה מורכבת המערכת?
  • הנרתיק- צינור שאליו מופרשים תאי הזרע (בזמן יחסי מין) וממנו גם בסופו של דבר ייצא התינוקי.
    מהנרתיק גם מופרשים חומרי סיכה, שהם שמנוניים כאלה והמטרה שלהם היא למנוע חיכוך בזמן קיום יחסי מין.
    הנרתיק הוא גם מאוד גמיש, כי בואו נודה בזה הוא צריך להתרחב שעובר בו תינוק.
  • הרחם- בקצה הנרתיק, הוא בצורת אגס משולש, בנוי מרקמת שריר מאוד חזקה ועבה. אם אין תינוק, הרחם הוא בערך בגודל של אגרוף, אבל במקרה של תינוק הרחם גדל איתו.
    למה אנחנו צריכים שהרחם יהיה חזק? כי משהו צריך לדחוף את התינוקי החוצה...זה קצת קשה.
    בנוסף לזה שהוא שריר, הרחם מכיל רירית עשירה מאוד בכלי דם- ככה, כשהביצית המופרית תשתרש ברחם, יהיה לה מקור לחומרי מזון והתינוק יוכל להתפתח.
  • חצוצרות- שני צינורות דקים שמסתיימים בזרועות - בהן מתקיימת ההפריה.
  • שחלות - יש שתיים כאלה, כל אחת בגודל של בערך 5 ס"מ, ובהן מצויים תאי הביצה שמתחלקים במיוזה. למה אני אומרת מצויים ולא מיוצרים? כי בנקבות בתקופת העוברות מיוצרות בערך כ-מיליון  ביציות, והן פשוט נעצרות במיוזה 1, כשהיא מגיעה לגיל ההתבגרות כבר יש בערך 400 אלף, ואז בכל חודש, כשmother nature מחליטה להגיע, מבשילה ביצית אחת מאחת השחלות.
קובץ:Scheme female reproductive system-he.svg – ויקיפדיה
אז עכשיו אנחנו יודעים מה יש, בואו נראה מה קורה:
  1. תחילת המחזור-ההיפותלמוס משחרר הורמון שגורם להיפופיזה להפריש את ההורמון האהוב על כולנו FSH. הוא בתורו, גורם לזקיק להתפתח בשחלה, ובעצם לביצית שבו להבשיל. הזקיק, שעכשיו מתפתח, מתחיל להפריש את ההורמון אסטרוגן שגורם לרירית הרחם להתעבות (להתכונן לקליטת עובר).
  2. לקראת אמצע המחזור- רמת האסטרוגן הגבוהה שיש עכשיו בגלל שהזקיק מפריש אותו גורמת להיפופיזה להפריש את ההורמון LH (ולהמשיך להפריש את FSH). העלייה החדה בLH, ואז ירידה חדה בכמותו גורמת לכך שהזקיק שהבשיל בשחלה מתפוצץ- הביצית שבו יוצאת ו"עפה" אל תוך החצוצרה, ואילו הזקיק עצמו הופך לגופיף צהוב. להתפוצצות קוראים ביוץ.
  3. לאחר הביוץ-רמות FSH וLH יורדות בחדות, והגופיף הצהוב מתחיל להפריש פרוגסטרון, מה שגורם לרירית הרחם להתעבות עוד יותר, ובעצם להתכונן לקלוט עובר.
  4. אם אין הפריה- הגופיף הצהוב מתנוון, מה שגורם לרמות הפרוגסטרון לרדת בחדות ולרירית הרחם להתפרק ובעצם הנה הדימום שאנחנו כל כך אוהבות. ואז מתחיל מחזור חדש- הכל מההתחלה.
במידה ויש הפריה, זה אומר שהביצית המופרית השתרשה על פני הרירית, נוצר קרום של עובר שמפריש הורמון שגורם לזקיק להמשיך להפריש פרוגסטרון.

בנוגע לאמצעי מניעה,
יש קונדומים , שהם מונעים העברת מחלות (ועל הדרך גם מונעים את העברת הזרע אל האישה).
יש כל מיני גלולות שמכילות פרוגסטרון ואסטרוגן שגורמות להפעלה של משוב שלילי על הפרשת FSH וLH, משמע אין התפתחות זקיק, אז אין ביוץ, אז אין גם שום דבר שיכול לעבור הפריה.
ויש את פוסטינור- היום שאחרי- מה שזה עושה זה לגרום לרירית הרחם להיהרס- אין רירית אין מקום להתפתחות תינוק. לא בריא בכלל!

טוב, עכשיו אתם מכירים גם את מערכת הרבייה

בהצלחה!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה