יום שבת, 25 בפברואר 2017

ביולוגיה -מערכת העיכול

מערכת העיכול
אני לא סגורה מה עדיף , לאכול לפני הסיכום הזה או לא , כי מצד אחד הוא גורם לכם להיות רעבים , אבל מצד שני זה גם קצת , טיפטיפה מגעיל. טוב נו לכו לאכול זה תמיד הפיתרון.


אז עכשיו כשכולם מוכנים, מה בכלל עושה מערכת העיכול ?
למערכת יש שני תפקידים : הראשון הוא פירוק של חומרי המזון עד ליחידות המבנה (עוד שנייה אסביר מה זה),והשני הוא בעצם ספיגה של כל אותן יחידות מבנה של המזון.
אז מה הן יחידות המבנה? הרי כל אחד מאבות המזון , בנוי מחומרים בסיסיים יותר , אלו הן יחידות המבנה:
  • חלבונים - מורכבים מחומצות אמינו שמחוברות זו לזו בקשרים פפטידים .
  • שומנים- עשויים מחומצות שומן וגליצרול .
  • פחמימות -מורכבות מחד סוכרים (ובגלל זה כשאתם אוכלים לחם, אחרי כמה זמן שהוא בפה שלכם פתאום יש טעם מתוק )
  • ויטמנים
  • מינרלים
  • ומים
אמרנו שהתפקיד הראשון הוא לפרק את המזון ,ובאמת יש שני סוגים של פירוק מזון -
פירוק מכני- הכוונה היא פשוט חיתוך של המזון לחתיכות קטנות יותר, ממש כמו שקורה בפה (כי זה קצת קשה לעכל המבורגר לא חתוך..). מה היתרון בחיתוך של המזון ? כמו בכל דבר ביקום , יש כאן פשוט הגדלה של יחס שטח הפנים לנפח , מה שמאפשר לפירוק המזון ע"י אנזימים (זה כבר פירוק כימי) , להיות מהיר ויעיל הרבה יותר.
פירוק כימי- זה בעצם אנזימי העיכול , שמפרקים את המזון (שחתוך לחתיכות קטנות יחסית כבר) ליחידות המבנה שלו.


חלקי מערכת העיכול ותפקידיהם:
  1. הפה- אוחחחח המקום הקסום ההוא שאליו נכנס האוכל…. אבל מה באמת קורה שם ?
    בפה יש לנו את השיניים והלשון, שמפרקים את המזון שלנו לחתיכות קטנות יותר בעיכול מכני (קוראים לזה ללעוס) .
    לא רק חתיכה של המזון , אלא גם המסה של חומרי המזון שמסיסים במים , אל תוך מים (קצת יותר קל לעכל דברים מומסים , שוב עיניין של שטח פנים לנפח).
    אבל היי! זוכרים את הלחם המתוק? למה הוא נהיה מתוק פתאום ? כי ברוק (שמשתחרר בפה), יש אנזים ממש חמוד שקרוי עמליאז, והוא עושה פירוק כימי של פחמימות (משמע בפה יש התחלה של פירוק פחמימות).
  2. הושט- וועלק אין בו עיכול , איזה לא מגניב הוא הא?
    אבל למען האמת , הושט הוא מאוד חשוב! הוא בעצם צינור שמעביר את המזון מהפה אל הקיבה, אבל רק בכיוון אחד. הוא בנוי משרירים טבעתיים שבעצם דוחפים את המזון המוצק אל הקיבה (זה לא עובד על שתייה, השתייה פשוט הולכת עם כוח הכבידה).
    שימו לכם כוכבית ממש ממש גדולה של התאמת מבנה לתפקיד (לא מאפשר עלייה של המזון )
  3. קיבה- גם אני תמיד חשבתי שמי שעושה את עיקר העבודה היא הקיבה, אבל מסתבר שלא. בקיבה יש עוד עיכול מכני, כי היא פשוט שק שעשוי משרירים שמועכים את המזון עוד קצת . בקיבה כמו שכולנו יודעים יש מיץ קיבה , והוא דיי חמוצי (מאוד מאוד למען האמת), והמטרה שלו היא בעצם 2- גם להגן על הגוף , וגם לעכל קצת חלבונים.
    מיץ הקיבה מורכב מאנזימי עיכול , או בעצם מאנזים הקרוי פפסין , שממש כמו שמו מפרק חלבונים לפפטידים (לי זה נשמע ממש דומה). במיץ הזה, יש גם חומצה מלחית , שרמת החומציות שלה היא בערך 2 ( ממש מממש חומצי), והמטרה שלה היא להגן על הגוף מכל מיני גורמים לא בדיוק רצויים . איך זה קורה? דנטורציה! הרי ברמת חומציות נמוכה כל כך מעט מאוד יצורים יכולים לשרוד.
    אבל רגע, אם מעט מאוד יצורים יכולים לשרוד איך הקיבה לא מתפרקת ונשרפת מהחומציות ? הרי מדובר בסופו של דבר בתאים … אז הקטע הוא שדופן הקיבה מצופה גם בריר  שלא מאפשר מגע בין החומצה ואנזימי העיכול לבין הקיבה האהובה שלנו.
    עוד שלה יש לי : אם כמעט הכל עובר דנטורציה בקיבה, איך יכולים אנזימי העיכול לעבוד שם ? קחו לכם שנייה לחשוב לפני שאתם קוראים את השורה הבאה…
    פשוט וקל! זוכרים רמת פעילות אופטימלית ? (אם אמרתם לא, אתם קצת בבעיה, קראו את סיכום חלבונים ואנזימים)אז הטווח פעילות אופטימלית של אנזימי העיכול הנמצאים בקיבה הוא בדיוק ברמות חומציות נמוכות כאלו, ולכן הם ממשיכים לעבוד ולא נהרסים.
  4. מעי דק- כאן, באמת מתרחש כל הקסם- העיכול הכימי של הכללללל וכמובן ספיגה של חומרי המזון המפורקים אל הדם.
    נתחיל שנייה עם שתי שאלות :
    א. כל הנוזל הכיפי מהקיבה מגיע אל המעי, אבל אין בו ריר , אז אין שום דבר שיגן על הרקמה מהחומציות המאוד נמוכה, אז איך המעי עדיין מצליח לתפקד?
    מהלבלב מופרש חומר ממש נחמד שקרוי נתרן ביקרבונט. החומר הזה הוא בסיס, והוא בעצם סותר את החומציות של נוזל הקיבה, ומביא את רמת החומציות של המעי לבערך 7.
    ב. אני אומרת לכם בתור עובדה, אנזימי העיכול של הקיבה לא עובדים במעי (למרות שהם עוברים עם הנוזל של הקיבה), אז איך זה אפשרי?
    שוב אני אשאל , זוכרים את טווח הפעילות האופטימלי שלהם ? הוא ברמות חומציות מאוד נמוכות בדיוק כמו שיש בקיבה , אבל במעי הרמה הזו הרבה יותר גבוהה, ולא מתאימה לפעילות האנזימים הללו. בגלל זה הם פשוט לא עובדים שם .
    כדי הקסם יצליח לקרות , צריך הרבה מיצים מגניבים:
    1. מלא אנזימי עיכול שמופרשים מהלבלב- אנזימי עיכול מכל הסוגים מופרשים מן הלבלב אל התריסריון (זה החלק העליון של המעי הדק). הכוונה ב"מכל הסוגים " זה שכמו שאמרנו במעי יש עיכול כימי (אנזימים) של כל המזון (יעני חלבונים, שומנים ,פחמימות) ולכן צריך שיהיה אנזימים שיפרקו כל אחד מהם.
    כל הדבר הכיפי הזה, של פירוק כימי של המזון מתרחש בעיקר בתריסריון , אבל ממשיך גם לאורך המעי הדק.
    2. מיץ מרה - זה מיץ שמיוצר בכבד, ונאגר בכיס המרה והתפקיד שלו זה במילים דיי פשוטות, לגרום למולקולות שומן להתערבב עם מולקולות מים , ככה שלאנזימים יהיה הרבה יותר קל לפרק אותן (זה עיניין של עכשיו יש יותר נגישות של  האנזימים אל מולקולות השומן שבזכות מיץ המרה מפוזרות במים, וגם הגדלה של יחס שטח פנים לנפח). איך עובד מיץ  המרה ? הוא ממש דומה למולוקולות של קרום התא- קצה הידרופובי וקצה הידרופילי , ככה שמצד אחד הוא נקשר למולקולת השומן ומצד שני למולקולת המים ובעצם מערבב בין השניים.
    בהמשך המעי הדק יש המשך של הפירוק הכימי, וכמובן ספיגה ספיגה ספיגה- ספיגה של רוב המים וכל חומרי המזון שהתפרקו . זה בעצם ההעברה שלהם מתוך חלל המעי אל הדם (או במילים אחרות מהסביבה החיצונית אל הסביבה הפנימית  ).
    כמה שאנחנו אוהבים התאמה של מבנה לתפקיד…. גם המעי הדק מאוד מאוד מותאם לתפקיד שלו. הוא אחראי על ספיגה מהירה ויעילה של הרבה חומרים, ולכן הוא מאוד מאוד ארוך (כדי לאפשר הרבה מקום שבו תתבצע הספיגה שלנו) - אנחנו מדברים על 7-8 מטר של צינור… והדפנות של המעי הדק, בעצם התאים שעושים את הספיגה יש עליהם בליטות מיקרוסקופיות שנקראות מוריגים,או סיסים,מה שמגדיל את יחס שטח הפנים לנפח, ומאפשר ספיגה מהירה ויעילה יותר. Open ...
  5. המעי הגס- לא, הוא לא מקלל או משהו. פה יש דחיסה של החומרים שלא עברו עיכול  ,וספיגה של המים שלא נספגו בדק (הרוב קורה בדק, אבל בגס מסתיימת ספיגת המים).
    * הסיבים התזונתיים , זה בעצם תאית , וזה לא מתפרק בגוף פשוט כי אין אנזימים מתאימים לפירוק של הדבר הזה.
  6. פי הטבעת- כי הכל צריך לצאת מאנשהו. זה בעצם שריר טבעתי שממנו יוצאת הצואה.
אז מה למדנו היום ?
בפה ובקיבה יש עיכול מכני, בפה בקיבה ובמעי הדק יש עיכול כימי,במעי הדק ובמעי הגס יש ספיגה (דק זה מזון ורוב המים , גס זה מה שנשאר מהמים). בפה מתחיל פירוק פחמימות , בקיבה מתחיל פירוק חלבונים ובמעי מתחיל פירוק שומנים או בקיצור פיתה חומוס שניצל (קרדיט למוריה).
טוב חברים , סיימנו, שיהיה לכם בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה