יום שני, 17 באפריל 2017

ביולוגיה- נקודות חשובות - מערכת ההובלה


  • מערכת ההובלה מורכבת מהלב, העורקים, הנימים,הורידים והדם.
  • תפקיד המערכת הוא להוות תיווך וקישור בין מערכות שונות וכן להוביל חמצן אל תאי הגוף ולפנות את חומרי הפסולת.
  • הלב ממוקם בבית החזה ומשמש כמשאבת דם. הוא מורכב משתי עליות ושני חדרים. מן החדר השמאלי יוצא מחזור הדם הגדול דרך אבי העורקים, ומן החדר הימני יוצא מחזור הדם הקטן דרך עורק הריאה. אל העלייה השמאלית נכנס וריד הריאה, ואל העליה הימנית נכנס וריד נבוב.
    בין כל עלייה לחדר, בין כל חדר לעורק, שמאפשר את זרימת הדם בכיוון אחד בלבד.
    על גבי העלייה הימנית נמצא קוצב הלב אשר אחראי על קצב פעימת הלב.
  • שריר הלב הוא אינו שריר רצוני, אך הוא עדיין מושפע מפעילות הגוף (עלייה בקצב הפעימות בעת פעילות ספורטיבית כדוגמה).
  • העורקים הינם כלי דם בהם עובר הדם מן הלב אל שאר חלקי הגוף.הם בנויים מדפנות עבות וחזקות מאוד המכילות חומר גמיש (אליסטין), חוזק הדפנות מאפשר את זרימת הדם בלחץ גבוה בתוך העורק מבלי לקרוע את הדפנות עצמן.
  • נימים הינם כלי דם בהם מתבצע חילוף החומרים בין הדם לתאים. הם בנויים משכבה אחת של תאים. נמצאים בכל רחבי הגוף ברשת מסועפת ומפוצלת.הודות למבנה שלהם, קצב הדיפוזיה של החומרים בין הנימים לתאי הגוף הוא מהיר ביותר- מרחק דיפוזיה קצר ביותר (שכבה אחת של תאים) וכן שטח פנים עצום.
  • הורידים הינם כלי דם בהם עובר הדם מן תאי הגוף אל הלב. בנויים מדפנות דקות ביחס לדפנות העורקים והם בעלי מסתמים לכל אורכם. בזכות מסתמים אלו מתאפשרת זרימת הדם רק בכיוון אחד. תנועת שרירי הגוף היא שמאפשרת את זרימת הדם בורידים.
  • נוזל הדם מורכב מתאי דם אדומים, שהם תאים חסרי גרעין המכילים מולקולת המוגלובין (חלבון במבנה רבעיוני המורכב מארבעה חלבונים במבנה שלישיוני שנקשרו זה לזה ובמרכז אטום ברזל. תפקיד החלבון הינו לקשור חמצן.),תאי דם לבנים(הקשורים במערכת החיסון),טסיות דם (שברי תאים המכילים שלפוחיות של חומרים ואחראיות על קרישת הדם) ונוזל הפלסמה (שמהווה 55% מנפח נוזל הדם).
  • בעקבות לחץ אטמוספרי נמוך (מקרה של עלייה לגובה) קשירת החמצן להמוגלובין אינה יעילה, ועל כן נוצר מחסור של חמצן. כתגובה לכך, משתחרר הורמון הקרוי אריתרופוייטין והוא מעודד יצירת תאי דם אדומים, כך שכמות המוקדים האפשריים לקשירת החמצן תהיה זהה למצב תקין.
  • מחזור הדם הגדול: מן הלב אל כל תאי הגוף:
    חדר שמאלי← אבי העורקים← התפצלויות לעורקים קטנים יותר← עורקיקים← נימים (בשלב זה מתרחש חילוף החומרים בין נוזל הדם לבין תאי הגוף) ← ורידונים← ורידים ← התכנסות לוריד נבוב ← עלייה ימנית.
  • מחזור הדם הקטן: מן הלב אל הריאות :
    חדר ימני← עורק הריאה (העורק היחיד שמכיל דם עני בחמצן) ← עורקיקים ← נימים (בשלב זה מתבצע חילוף הגזים בין נאדיות הריאה לבין הדם) ← ורידונים ← ורידים ← התכנסות לוריד הריאה( הוריד היחיד שמכיל דם עשיר בחמצן) ← עלייה שמאלית.
  • פעימה: מורכבת משלושה שלבים - התכווצות עליות, התכווצות חדרים, הרפייה.
    התכווצות עליות- פעולה שאורכה 0.2 שניות, העליות מתכווצת והדם נדחף אל החדרים. המסתמים בין עלייה לחדר נפתחים בעקבות הלחץ שמופעל עליהם.
    התכווצות חדרים- פעולה שאורכה 0.4 שניות,החדרים מתכווצים והדם נדחף אל העורקים בעוצמה גדולה יותר מאשר בהתכווצות העליות. על כן, דופן החדרים עבה יותר מדופן העליות. מפני שהדם בחדר השמאלי נדחף למרחק גדול יותר (אל כל הגוף) דופן החדר השמאלי עבה יותר מדופן החדר הימני.
    הרפייה- פעולה שאורכה 0.2 שניות ובמהלכה שריר הלב רפוי, דם ממלא את העליות.
  • לחץ דם הינו הלחץ שהדם מפעיל על דפנות כלי הדם.
    לחץ דם סיסטולי- לחץ הדם ברגע הלחיצה (ההתכווצות)
    לחץ דם דיאסטולי- לחץ הדם בהרפייה
    במקומות שונים בגוף לחץ דם שונה והדבר נובע מכמות דם שונה בכלי הדם. לחץ הדם בנימים הוא נמוך ביותר מאחר וכמות הדם העוברת בהם היא קטנה ביותר. בורידים גם כן קיים לחץ דם נמוך מפני שאין גורם המחזיר את הלחץ לאחר הירידה בנימים.
  • תפוקת לב הינה כמות הדם שמוזרמת בפעימה כפול מספר הפעימות בדקה.
    אנשים העוסקים בפעילות ספורטיבית רבה, אינם משנים את תפוקת הלב שלהם אלא מגדילים את כמות הדם שמוזרמת בפעימה, בכך מקטינים את מספר הפעימות בדקה ומאפשרים ללב לנוח במשך זמן רב יותר.
  • תהליך קרישת הדם-  בעת פגיעה בכלי דם,השלפוחיות שנמצאות על גבי טסיות הדם מתפוצצות והחומרים משתחררים, זה מוביל לתגובה המורכבת מ20 שלבים אנזימתיים שונים במהלכה חומר מסיס הופך לחומר לא מסיס ונוצר גוש שחוסם את זרימת הדם (פיברינוגן הופך לפיברין).
    קיום 20 השלבים בתהליך מהווה בקרה לכך שהיווצרות הקריש לא תתרחש באופן ספונטני לחלוטין ותגרום לחסימת כלי דם.
    אנשים שיש להם בעיה באחד מן 20 השלבים, לא מבצעים קרישת דם תקינה.
  • גלוקוז מומס בפלסמה שמהווה חלק משמעותי מנוזל הדם, ושינויים ברמתו בפלסמה מובילים לשינויים ברמתם של חומרים אחרים (כדוגמת אינסולין), בכך נשמר ההומאוסטיזיס.
  • למערכת ההובלה תפקיד חשוב גם בהסעת החום שנוצר בעת תהליך הנשימה התאית, ובכך נשמרת טמפרטורה אחידה  בגוף גם תוך שינויים בטמפרטורה בסביבה החיצונית- משמע בני האדם הינם ייצורים הומאותרמיים.
  • כולסטרול מהווה את אחד ממרכיבי קרום התא, אך לעיתים עלול להידבק לדפנות כלי הדם, להצר את קוטרם ובכך להקשות או אף למנוע את זרימת הדם בכלי הדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה